Створити підприємство набагато легше, ніж ліквідувати його. Процедура ліквідації займає більше часу, оскільки вимагає не лише внесення до Реєстру інформації про те, що підприємство припиняє свою діяльність, а й надання до відповідних інстанцій доказів того, що це підприємство може бути ліквідоване.
Ми проконсультуємо Вас з усіх питань ліквідації підприємства, а також допоможемо пройти процедуру ліквідації в найкоротші терміни, наскільки це можливо, залежно від Вашої конкретної ситуації.
Послідовність ліквідації підприємства
Процедура ліквідації складається з таких етапів:
- прийняття рішення власників про ліквідацію (припинення) підприємства
- подання державному реєстратору нотаріально засвідченої копії рішення засновників про припинення юридичної особи
- подання державному реєстратору документа, що підтверджує внесення плати за публікацію повідомлення про прийняття рішення про ліквідацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації
- призначення власниками ліквідаційної комісії
- зняття з обліку у податкових органах
- зняття з обліку у державних фондах
- закриття рахунків
- внесення запису до ЄДР про припинення
- знищення друку
Зазначимо, що менш як за два місяці ліквідувати підприємство не вдасться, оскільки законодавством встановлено мінімальний термін процедури ліквідації підприємства.
Процедура ліквідації починається з ухвалення рішення про ліквідацію. Для різних юридичних існує різний порядок ухвалення такого рішення.
Для господарського товариства однією з підстав для ліквідації є рішення найвищого органу товариства.
Для акціонерного товариства таким органом є загальні збори акціонерів. Рішення оформляється протоколом і приймається не менше 3/4 голосів акціонерів, які беруть участь у зборах, а збори визнаються правомочними, якщо в них взяли участь акціонери, що мають не менше 60% голосів.
Для ТОВ та ВАТ таким органом є збори учасників. Рішення приймається простою більшістю голосів та оформляється протоколом зборів учасників.
У разі ліквідації приватного чи дочірнього підприємства рішення ухвалює його власник.
Наступним етапом після ухвалення рішення про ліквідацію підприємства власник повідомляє про це орган, який здійснив державну реєстрацію для внесення до Єдиного державного реєстру відповідного запису.
Для цього заявник подає державному реєстратору нотаріально засвідчену копію рішення засновників про припинення юридичної особи разом із документом, що підтверджує внесення плати за публікацію повідомлення про прийняття рішення про ліквідацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації (газети «Голос України», «Урядовий кур'єр»). державної реєстрації»).
Повідомлення про ліквідацію має містити таку інформацію:
- відомості про юридичну особу (найменування, код, місцезнаходження)
- підстави для ухвалення рішення про припинення (ліквідацію)
- місце та дату внесення запису до ЄДР про прийняття рішення про припинення
- дату призначення та відомості про ліквідаційну комісію або ліквідатора
- порядок та строк заяви кредиторами вимог до юридичної особи, яка припиняється (термін заяви вимог кредиторами не може бути меншим за два місяці з дня опублікування повідомлення, тому у повідомленні має бути зазначено, що претензії кредиторів приймаються протягом двох місяців за адресою підприємства)
З моменту призначення ліквідаційної комісії вона керує справами юридичної особи та може виступати у суді від імені юридичної особи, яка ліквідується. При цьому, основною задачею ліквідаційної комісії є завершення діяльності підприємства з найменшою шкодою як для його засновників, так і для його контрагентів.
Зняття з обліку у податкових органах відбувається шляхом подання головою ліквідаційної комісії до податкової документів таких документів:
- заяву про припинення за формою 8-ОПП
- оригінал довідки за формою 4-ОПП (про взяття на облік)
- копію розпорядчого документа про ліквідацію
- копію розпорядчого документа про створення ліквідаційної комісії
У 10-денний термін після подання заяви подається перший ліквідаційний баланс, після закінчення терміну пред'явлення кредиторами вимог складається проміжний ліквідаційний баланс. Після завершення всіх розрахунків складається ліквідаційний баланс, який затверджується учасниками юридичної особи. На підставі заяви 8-ОПП податкової приймається рішення щодо проведення позапланової виїзної перевірки, яка може тривати до одного місяця. Після цього треба підписати обхідний лист, а це два десятки підписів. Після чого можна отримати довідку за формою №22-ОПП про відсутність заборгованості, яка діє два місяці. За цей час необхідно встигнути завершити всі процедури державного реєстратора.
Після зняття з обліку у податкових органах наступним етапом є зняття з обліку у державних фондах:
- пенсійний фонд (максимальний термін проведення перевірки 10 днів)
- ФСС від нещасного випадку (максимальний термін проведення перевірки 15 днів)
- ФСС з непрацездатності (максимальний термін проведення перевірки 15 днів)
- ФСС у разі безробіття (максимальний термін проведення перевірки 10 днів)
Після проведеної перевірки та за відсутності заборгованості фонди видають довідки про зняття підприємства зі свого обліку. Процедури зняття з обліку в державних фондах займають менше часу, ніж у податковій, але все ж таки вимагають певних витрат часу та знання специфіки.
Після зняття підприємства з обліку у податковій та у всіх фондах закриваються рахунки підприємства, яке ліквідується. Закриваються всі поточні рахунки в установах банку, крім одного, для проведення ліквідаційної процедури, яку слід закрити не пізніше дати складання акта перевірки податковою інспекцією. Також необхідно отримати довідку з архівної установи про ухвалення документів, що підлягають довгостроковому зберіганню.
Після проведення всіх процедур в ЄДР вноситься запис про припинення (ліквідацію). Для внесення до ЄДР запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ліквідаційна комісія після закінчення процедури ліквідації має подати державному реєстратору такі документи:
- заповнену реєстраційну картку для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією
- свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи
- оригінал установчих документів
- акт ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, затверджений рішенням засновників (учасників) або уповноваженого ними органу
- довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості з податків, зборів
- довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості
- довідки відповідних органів фондів соціального страхування про відсутність заборгованості
- довідку архівної установи про прийняття документів, які згідно із законом підлягають довгостроковому зберіганню
Державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів без розгляду повинен у триденний строк внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи внаслідок її ліквідації. Дата цього запису означає повну ліквідацію юридичної особи.
Завершальним етапом ліквідації підприємства є знищення печатки.
Ми подамо до органів внутрішніх справ печатки та штампи підприємства для їх знищення.
Наші юристи підготують та заповнять необхідні документи для зняття з обліку у податкових органах підприємства, яке ліквідується.
Наші юристи підготують та заповнять необхідні документи для зняття з обліку у пенсійному фонді та фондах соціального страхування підприємство, яке ліквідується.
Ми зберемо всі документи та подамо їх державному реєстратору для внесення до ЄДР запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.
Ми допоможемо провести ліквідацію підприємства повністю або, якщо Ви вже розпочали ліквідацію підприємства і перебуваєте на певному етапі ліквідації, ми допоможемо її завершити.